Ystäväni kertoi vähän aikaa sitten tehneensä linssikeittoa, joka oli kuulemma ollut niin pahaa, että soppa oli päätynyt roskikseen. Minä en ihan ymmärrä mitä siihen keittoon on pitänyt laittaa, että on niin pahaa tullut – mun mielestä linssikeitto on hyvää! Jo vaikka kuinka kauan olen tehnyt linssikeiton samalla iänikuisella, hyväksi havaitulla reseptillä, mutta tänään kokeilin sitten jotain muuta. Resepti on ilmeisesti MeNaisista. Edelleen kyllä vannon tomaattipohjaisen linssisopan nimeen, mutta ihan ok tämäkin.. vähän mulle tuli kyllä mieleen tästä jotenkin eksoottisesti maustettu hernekeitto, mutta ei kai hernekeitossa mitään pahaa sinänsä :D Tuo sitruunajogurtti on tässä kyllä koko homman juju, antaa nimittäin tarvittua raikkautta ruokaan. Päädyinkin loppujen lopuksi lorottelemaan sitä oikein urakalla keiton sekaan.

1613231.jpg


1 sipuli

2 tl korianterijauhetta

1 tl juustokuminaa

1 rkl raastettua tuoretta inkivääriä

1 tl sinappijauhetta

suolaa, pippuria

5 dl punaisia linssejä

3 tl raastettua sitruunan kuorta

1 l mietoa kasvis- tai kanalientä

2 dl maustamatonta jogurttia

2 rkl sitruunamehua

(tuoretta korianteria päälle, mulla ei ollut)

Kuullota silputtua sipulia ja mausteita miedolla lämmöllä n. 5 minuuttia. Lisää kylmällä vedellä huuhdellut linssit, 2 tl raastettua sitruunan kuorta sekä kuuma kana- tai kasvisliemi. Keitä 20-30 minuuttia kunnes linssit pehmenevät. Lisää nestettä tarvittaessa. Sekoita sitruunamehu jogurtin joukkoon. Jaa keitto annoskulhoihin ja valuta jogurttia keiton pinnalle. Koristele raastetulla sitruunalla ja korianterisilpulla.